Tuesday, July 26, 2011

Tutorial: cara gubah bunga

Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah, setelah hampir dua bulan bekerja sebagai memenuhi ruang senggang, saya dah hampir boleh menggubah bunga dengan baik..walaupun masih beginner.. Jadi saya fikir nak kongsi sikit cara-cara gubah bunga.. insyaAllah, menggubah ni kerja yang senang..

pertama sekali, sediakan bahan-bahan. Pasu, pemotong bunga (cutter) ataupun plier, span, dan bunga.
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Photobucket

potong span mengikut citarasa, supaya boleh fit dalam pasu.

Photobucket
potong bunga menggunakan cutter, pastu cucuk kat tengah-tengah pasu. Biasanya, bunga digubah dari tengah ke tepi..
Photobucket

tambah lagi bunga mengikut kesesuaian.. sampai ruang pasu nampak penuh..
Photobucket

Photobucket
tambah kemasan bunga, seperti ranting kayu & daun untuk menutupi ruang dasar bunga yang nampak kosong..

Photobucket
dan.. tadaaa! dah siap! ~


Photobucket
senang je, kan? :)
Photobucket

Terima kasih buat Kak Wani yang banyak memberi sokongan dan tunjuk ajar~ (dia tak pernah arah saya untuk ikut style dia bila menggubah, selalu suruh saya cuba sendiri.. dia suruh saya yakin!)

the conclusion is.. confidence itu penting biarpun semasa menggubah bunga :D

2 comments:

fahana_ann said...

cantik sangat.. sy paling tak pandai gubah bunga walopon mak suruh berkali-kali..huhuhu....cantik sangat ikin buat..

norashikin rahmat said...

wohoo.. boo diri sendiri :P
disebabkan nak buat tutorial ni lah ikin terpakse gubah cantik2.. hehe..

kalau yakin insya Allah, senang je jadinya kerja gubah ni.. cucuk je ikut kreativiti--smoga jadi hendaknya :D

bersyukur rasanya berpeluang kerja kat kedai yang ada banyak bunga..

 

.it is the best of times..it is the worst of times. | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger TemplatesPrinter Ink Replacement